Sunday 4 September 2011

26 Ramadhan 1432

KHAMIS
25.8.2011

9.00 am
* bangun pagi bersiap untuk masak spegeti (niat nak buat makanan berbuka puasa kat rumah Iman petang tu)

1.00 pm
*otw ke Klinik Pakar Medina di Taman Melati nak scan gambar baby. Nak tau condition baby.(Aku n amer naik kete asing. After tu amer terus ke opis n aku drive blk umah)

3.00 pm
* nama tak kene panggil lg so Amer kene g opis dulu. Aku sorang2 la tggu.

3.30 pm
* br turn aku... huhu.. mcm biase memula mesti kene check BP dulu.. n BERMULA lah segala2 nya.. BP aku 140/100... sangat tinggi. Dr tanye aku stress ke. Aku jwp tak. biase je. Dr risau tp nasib baik aku dah ujong2 mengandung. So dia scan n tgk kepala baby pon dah dekat laluan... Tu ok lagi pastu Dr. ckp nak seluk.. huhu.. bila seluk dah 4cm... (Alamak) "Kamu ni dah kene bersalin ni Lilly" lgpon BP kamu tinggi... Huhu.. terus menggigil lutut aku. dah la suami tiada di sisi.. terus blur... "kalu kamu g hosp kerajaan Dr. risau kene operate je sb BP tinggi..Kalu bersalin ngan saya, saya akan cuba buat normal" huhu.. so aku pon tepon la amer soh ckp ngan Dr. n amer pon dgn segea berpatah balik ke klinik ngan panicnya.. hehehe...

4.30 pm
*Amer smp klinik.. Aku sengeh2 mcm kerang busuk. Dia igt aku dah sakit2 nak beranak. Tapi aku mmg takde rasa sakit sikit pon. Pas jumpe Dr. Amer setuju Dr. Masita deliver baby kami, so kami terus ke Pusat perubatan Kohilal, Taman Melawati untuk check in.. Kete aku tinggal kat klinik.

5.00 pm
*Check in sambil muka sengeh2 takde perasaan sakit. After check in br buka puasa lauk nasi ayam halia... hehehe.. Mama dtg temankan amer...

8.00 pm
*Masuk labour room. nurse tu letak ape tah kat perut aku n bule dgr heart beat baby.. Masih takde rasa sakit...

9 pm
*Dr. tepon nurse n tanye perkembangan aku yg takde perkembangan ni. So akhirnya kene induce masuk ubat 1 botol. ade la rasa sakit sikit2.. tp bile dah abis 1 botol tak rasa ape2 balik.. huhu.. so masuk lg botol ke 2.. rupanye bila nurse tu seluk jalan da mengecut jd 2-3 cm.. time ni ade sorg ibu nak bersalin kat labour room seblah. tak smp 15 min push baby dah kluar. sungguh psyco. skali tu nurse tu ckp ibu tu bersalin anak yg ke 7 tu yg senang. anak 1st ni lmbt sket... hehehe...



26.9.2011
Jumaat

12.30 am
*Dr. datang... (yahoo) skali tu dia bukak jalan jd 5cm n pecahkan air ketuban aku... pastu Dr. balik. esok pagi Dr. dtg..

2.00 am
*rasa pelik sb mcm ada air keluar sendiri dr bawah mcm air kencing tp bukan. rupanya air ketuban keluar.. time ni byk gile air keluar... amer sentiasa disisi aku... Alhamdulillah.. Luv u ameer...

4.30 am
*air dah abis kluar. aku dah start rasa sakit pinggang n ponggong... hanya Allah je yg tau sakitnye camne... aku genggam erat tangan amer utk tahan sakit.kengkadang aku gigit jari dia sb tak tahan sakit. Ada skali tu tangan nurse pon jadi mangsa. Thanks kat nurse tu sb tolong picitkan bahagian badan aku yg sakit tu... bila dah tak tahun tu rasa mcm nak push sendri je rasanya...

6.45 am
*Yeah akhirnya Dr. sampai... Dr. lepaskan sahur n sembahyang subuh dulu br g hospital. memang mencabar tunggu Dr. sampai. tiba lah masa yang di tunggu2. Amer mmg sentiasa disisi memberi semangat.. Dr. pulak sentiasa baca ayat2 suci n doa n soh aku ikut baca skali sepanjang proses bersalin.
*time ni aku menghadapi masalah salah push. bila aku push, muka n mata aku merah. aku tak teran kat bawah. aku teran kat muka. Dr. marah (padan muka aku) n tangan aku tak kuat nak pegang betis aku sendri. so Dr. tukar strategi, kaki aku gantung kat besi so aku pegang erat besi tu. Cara ni dapat la membantu aku push sket.

7.45 am
*'Lilly, Dr. dah bg masa 1 jam utk kamu push tp tak dpt2 jugak ni. kalu tak kene vacum ni.. Dah lama sangat ni. Kamu nak ke vacum?" Aku diam je.. dah tak larat.. Nurse pon dah stand by alat vacum. tp tetibe Dr. ubah strategi lagik. Dia try tolak baby utk bantu aku push. tp maslahanya kalu dia yg tolak sape yg nak push??? So amer lah yg membuat benda tu...

7.59 am
*Alhamdulillah after amer tolong tolak baby n lagi membantu aku teran n akhirnya baby lelaki seberat 2.85kg ... n selamat diletakkan di pangkuan aku.... Dr. memberi penghormatan kat amer as PAPA utk potong tali pusat baby.

8.00 am
*1 lagi cabaran buat aku menahan sakit time jahit luka. Rasa lama gile... Bile siap je aku di pakaikan pampers.. hihi... After abis Dr. ajak aku n amer baca doa bersama2.... Rasa berhutang nyawa ngan Dr. sebab bersalinkan aku... Sedih gile.... n rasa bersyukur yg amat sangat sebab Dr. ni sangat baik n sabar melayan aku time sakit...

2.00 pm
*aku n ameer pengsan kat wad sb kepenatan semalaman tak tido...

4.00 pm
*umi datang n aku check out....





1 comment:

  1. haihhh sgt taching lily huhuu thank u ALLAH swt everything ends well kan..huhuhu gerun pon ye gak nih..kelaka especially part gigit2 tu aaaahaha

    take a gud care of urself n akid k!x saba nak jumpa akid lg,tp tunggu dia bsr sket sbb skrg sure dia tido je~bosan!huhuhu

    ReplyDelete